۰۸ خرداد ۱۳۹۷ - ۰۲:۵۶
کد خبر: ۵۶۶۴۳۹
آیت الله مکارم شیرازی:

توجه به تربیت در نظام آموزشی کمرنگ است | آموزش اخلاق از فرار مغزها جلوگیری می کند

حضرت آیت الله مکارم شیرازی با اشاره به وضعیت نظام آموزشی کشور گفت: متأسفانه در نظام آموزشی کشور مسأله پرورش و تربیت بسیار کمرنگ است.
حضرت آیت الله مکارم شیرازی

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا، حضرت آیت الله ناصر مکارم شیرازی از مراجع تقلید دوشنبه در دوازدهمین برنامه چشمه معرفت که از شبکه یک سیما پخش شد، با اشاره به اهمیت موضوع تربیت فرزندان گفت: برای تربیت یک نسل برومند و آبرومند که مایه پیشرفت جامعه شود و در مواقع خطر کشور را حفظ و نظام را پشتیبانی کند باید کانون هایی فعال شوند.

وی یکی از مهم ترین کانون تأثیرگذار در تربیت فرزندان را خانواده ها دانست و افزود: کانون دوم نظام آموزشی جامعه است که مسؤولیت بسیار سنگینی برای تربیت چنین نسلی دارد، قرآن مجید که هزار و 400 سال قبل از میان قومی نیمه وحشی و جاهلیت عرب طلوع کرد بر تعلیم وتربیت تأکید ویژه دارد.

استاد برجسته درس خارج حوزه علمیه قم با اشاره به آیه 129 سوره بقره اظهار داشت: حضرت ابراهیم از خداوند متعال درخواست که خدایا از دودمان من امتی به وجود آور که امتی شایسته باشد و پیامبری از جنس خود آن ها بفرست که آیات را برای مردم بخواند و مردم را تعلیم دهد و تزکیه کند، این دعای حضرت ابراهیم برای امت اسلامی که تقاضای پیامبر کرده تا به مردم آموزش داده و آن ها را پرورش دهد.

وی ادامه داد: آیه دوم سوره جمعه می فرماید خدا همان کسی است که در میان جمعیت درس نخوانده و فاقد علم رسولی از جنس خود آن ها و از میان آنان بر انگیخت تا آیات الهی را بر این جمعیت بخواند و آن ها را پرورش دهد تا افرادی شایسته به بار آیند.

حضرت آیت الله مکارم شیرازی با اشاره به معنای لغوی تزکیه ابراز داشت: تزکیه از ماده زکات بوده و زکات به معنای نمو است و این که می گویند انسان باید زکات مال را بپردازد برای این است که سبب رشد و نمو اموال می شود.

وی عنوان کرد: این که از فضای جاهلیت کسی برخیزد که هدفش تعلیم و تربیت باشد برگترین معجزه است، معنای نمو این است که شایستگی در درون جنس وجود دارد اما باغبانی می خواهد که آن را پرورش دهد یعنی ایجاد تعلیم و تربیت می کند چرا که خداوند این ها را به عنوان استعداد در اختیار انسان گذاشته و پیامبران مانند باغبان علوم و اخلاق را پرورش می دهند.

این مرجع تقلید خاطرنشان کرد: در دعای حضرت ابراهیم آموزش بر پرورش مقدم شده و در ابتدای سوره جمعه پرورش بر آموزش تقدم پیدا کرده است، آموزش و پرورش باید مانند دو بال باشند تا جامعه را به حرکت در آورند یعنی علم و عمل باید با هم باشد چرا که همسنگ یکدیگر هستند.

وی اضافه کرد: نباید به گونه ای باشد که بر یکی از موضوعات تأکید و موضوع دیگر رها شود، آموزش و پرورش بر یکدیگر تأثیر متقابل دارند یعنی هر علمی می تواند سبب اخلاق و هر اخلاقی سبب علم باشد، اگر انسان دارای اخلاق باشد به دنبال شخصی می رود که از او یاد بگیرد، همچنین داشتن علم سبب آگاهی از خوبی ها و بدی ها و رهنمون شدن به سوی اخلاق می شود.

حضرت آیت الله مکارم شیرازی با اشاره به وضعیت نظام آموزشی کشور گفت: متأسفانه در نظام آموزشی کشور مسأله پرورش و تربیت بسیار کمرنگ است و مغز فرزندان را مملو از فرمول ها و مسائل علمی می کنند اما از نظر تربیت اخلاقی کار بسیار کمرنگ است، در حالی که اگر تعلیم و تربیت همسنگ هم نباشند کار به جایی نمی رسد.

وی افزود: در کارنامه های فرزندان همه درس ها نمره دارد و در آخر نمره کمرنگی به عنوان انضباط وجود دارد، نمی توان تمام سنگینی را به علم و دانش داد و نسبت به تربیت بی تفاوت بود، در صورتی می توانیم به جایی برسیم که تعلیم و تربین هم سنگ باشند.

استاد برجسته درس خارج حوزه علمیه قم یکی از مسائل و مشکلات جامعه را فرار مغزها دانست و با طرح این سؤال که چرا برخی مغزهای مستعد فرار می کنند، اظهار داشت:  چرا برخی از جوانان نخبه از کشور می روند و نوکری خارجی ها را می کنند؟

وی ادامه داد: یکی از علت فرارها این است که به جوانان علم آموختیم اما نیاموختیم، برخی از این افراد نگاه می کنند که در کشورها خارجی دلار بیشتری می دهند و کاری به نوکری بیگانه ندارند، در حالی که افراد باید توجه داشته باشند با سرمایه های کشور خود پرورش پیدا کرده اند باید خدمت به کشور کنند، علت این است که تنها علم آموخته شده و تربیت لازم را انجام نداده ایم، به همین دلیل تنها برای دلار بیشتر از کشور و وطن خود رویگردان می شود.

این مرجع تقلید ابراز داشت: یکی از مشکلات مهم نظام آموزشی عدم توجه لازم به تربیت است که باید با همت متفکران مشکل عدم اهمیت لازم به تربیت و اخلاق حل شود./1323/پ۲۰۲/ق

ارسال نظرات